Grahamsbröd med morötter

Så nu är jag tillbaka igen:P Inte för att jag har varit borta men jag har haft ganska fullt upp så jag har inte tagit mig tid till att blogga men nu hoppas jag på några lugnare veckor framför mig!!
Provade att baka ett nytt bröd idag. Det är så härligt med helger där man har tid att laga mat och baka!!
 
 
7 ½ dl vatten
5 dl grahamsmjöl
2 morötter  (ca 200 g)
1 paket (50 g) jäst
2 msk flytande margarin  eller olja
1 msk salt
9-9 ½ dl vetemjöl
 
Koka upp vattnet i en kastrull eller i vattenkokare. Häll det kokande vattnet över grahamsmjölet i en bunke. Rör om och låt svalna till fingervarmt, 37°C.

Skala och riv morötterna fint på rivjärn eller matberedarens rivskiva.

Smula ner jästen i det skållade grahamsmjölet och rör tills den löst sig. Tillsätt morötter, margarin eller olja, salt och vetemjölet. Arbeta ihop till en lös men smidig deg. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.

Stjälp upp degen i en väl smord långpanna, ca 30x40 cm. Platta ut den med mjölad hand. Nagga degen med en gaffel. Skär degen med en bakskrapa i 24 rutor. Doppa bakskrapan emellanåt i vetemjöl så att inte degen klibbar fast. Låt jäsa övertäckt ca 30 min.

Grädda mitt i ugnen i 225 grader,  20-30 minuter. Låt brödet kallna på galler innan det bryts i rutor. 
 
Jag tryckte i lite russin också.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0